Svinkoppor?

Förra veckan natten mot måndag sov Jennifer hos en kompis och morgonen efter så berättar hon på telefon att hon har fått kliande utslag över armar, fötter och nacke. Sjukvårdsupplysningen sa att jag skulle ta henne till läkaren fort, då det kunde vara en allergisk chock och att det kunde sätta sig på andning. Då jag själv var 8 mil ifrån henne, så fick mamma agera standin. Läkaren sa att det var kontaktallergi och skrev ut kortisonkräm och Tavegyl, en antihistamintablett.


En vecka efter ser ena armen ut så här och jag ringde ikväll på nytt till 1177. Hon nämnde efter ett tags diskuterande att det kanske kan vara svinkoppor även om det var långsökt och då nämnde jag att jag har halsfluss. Bingo, där var det en gemensam nämnare, samma bakterie, sprids lätt och jag började känna mig sjuk samma dygn som Jennifers utslag började.
Imorgon får vi åka en sväng till vårdcentralen och ta prov, så vi vet vad det är eller så får vi gå vidare med vad för allergi det kan vara. Vi håller tummarna för att det går bort med en penicillinkur, så hon slipper få detta tillbaka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0