Rosa dator!

Jag har köpt mig en ny rosa minidator, en Samsung NC10 och är supernöjd. Den väger bara 1.3 kg, har en batteritid på över 6 timmar och är härligt rosa! Den kostar 4500 och mer information kan man få här:

Som en karamell! Passar ihop med min rosa kamera.

Min förkylning bröt ut ordentligt i helgen, så jag har mest varit inne och grejat. Har slängt en massa tomma cd/dvd-fodral som tog en massa plats, ska spara skivorna i plastfickor istället. Så skönt att få bort gamla saker, älskar att slänga och få fint. Imorgon är det dags att åka till kontoret igen, har inte varit där på 9 veckor, så det ska bli kul att se alla kollegor igen. Idag ställde vi ju fram klockan till sommartid, en påminnelse om att man har den bästa perioden framför sig och den är efterlängtad.

Har öppnat nytt sparkonto på Marginalen.se, inlåningsräntan där ligger för närvarande på 3 % och är den högsta i Sverige. Inga avgifter, fria uttag, fri internetbank och insättningsgaranti, så det var inget att tveka på.

Nu är klockan snart midnatt, nog dags att tänka på nattsömnen...Attjiiii!!!!!! :-)

Spontanitet gillar jag!

Skulle ju egentligen kommit hem igår vid 22-tiden, men i torsdags kl 10 kom idén om att hyra en bil och köra hela vägen hem. Övertalade Maria om att vi skulle avboka våra flyg och göra denna resa, så vi kunde se lite av den vackra kuststräckan.  Hon var lite tveksam först, eftersom klockan redan var ganska mycket och jag inte ens hade mitt bagage klart, men vi satte en väldans fart och tog en taxi via min hotellägenhet och hämtade allt och sen vidare till flygplatsen för att hyra bilen. Detta var inte så enkelt som jag trott, men till slut fick vi en Skoda Octavia och kunde starta resan ca 12:30.

Det lustiga var ju att både min och Marias kamera hade slut på batteri och det var ju typiskt, men jag tog några bilder med mobilen istället. Ibland kan det vara bra med lite planering, men allt blir ju så mycket roligare om man gör så här.

Här börjar resan.... Kul!

Solen lyser med sin frånvaro.

Matstopp i Kristiansand, otroligt maffig byggnad för att vara Mc Donald´s. I den här staden har jag varit förut en gång när jag åkte med några tjejer på kryssning.

Vi hann perfekt fram till färjan som avgick 19:30 från Sandefjord och framme i Strömstad kl 22.

Totalt körde vi 65 mil, men pga så dåliga vägar i Norge, så tog det lång tid. Medelhastigheten var ca 70 km/h. Jag och Maria hade väldigt trevligt och vi båda sa efteråt att vi är glada att vi gjorde detta. Somnade inte förrän 01 natten mot fredagen och tog lite sovmorgon, för att sen åka och lämna bilen på Odinsgatan i Gbg. Har varit förkyld i några dagar nu, så jag har tagit det lugnt sen dess.  Nu sitter jag och kollar fotbollslandskampen mellan Portugal och Sverige, en halvlek avklarad och 0-0.

Smarrig lunch

Sandnes tågstation, på väg för att äta en gemensam lunch som avslutning på projektet.

Hela projektteamet

Maten var fantastiskt god! 139 norska kronor för en pastarätt, som hittat! ;-)

Madde åkte hem idag, hon skulle överraska sin pojkvän som fyllde år. Maria och Andreas åker hem imorgon, så på fredag blir jag själv här. Nu är det bara två dagar kvar. Hade lite för mycket kött kvar i frysen, så jag bjöd Maria och Andreas på middag här vid 17:30 och glass till efterrätt. Sen kollade jag den första kvartsfinalen på nätet mellan Alingsås och Lindesberg och det var otroligt spännande och Alingsås vann med uddamålet som tur var.

Kl 21 tog jag och Maria en snabb tur till Ikea, bytte min trasiga potatisskalare mot 3 byxgalgar. Förundrades över att dom har öppet till kl 22, det var knappt en kund där och det måste ju vara lite överdrivet att ha öppet så länge. Det har vi ju inte ens i Sverige.

Det kom ett MMS

Imorse fick jag ett MMS, där det stod: "Kolla våra snygga tröjor!"

Min kompis Niclas och hans fru ska bli föräldrar och detta var ett kul sätt att få nyheten på. Jag har känt Niclas sen vi pluggade på Semcon ihop för 10 år sen och både han och Anna är underbara människor, så jag blev väldigt glad över denna nyhet.

Pannkaksmiddag med gänget.

Ja, då var det bara en vecka kvar här i Stavanger, känns både skönt och lite tråkigt. Det har gått över förväntan! Jag har trivts jättebra och barnen har skött sig exemplariskt! Jag är så glad att jag fick göra det här, så tack Celine, Jennifer och mamma!
När vi gick till jobbet imorse, så haglade det massor! Kl 14 gick brandlarmet för andra gången och denna gång var det visst en övning, fast dom sagt att dom inte har det här. En skön paus ute i fina vädret gjorde ju inget, så jag passade på att ta lite kort.

Direkt efter jobbet hade vi planerat att ha en liten "sista måltid" tillsammans och äta pannkakor med sylt och glass. Vi var inne hos Maria och blev sittandes i 3 timmar, jättetrevligt. Ett glas vin drack vi också, mums!

På onsdag är det första kvartsfinalen i handboll, svt24 sänder som tur är, så jag kan se på nätet. Längtar!

Norska kollegor i projektet: Tone, Lars-Erik, Sturle, Thore och Dan.

Martin, Madde och Maria väntar på att det har "brunnit färdigt".

Förberedelser inför "familjemiddagen"...

... som blev väldigt lyckad!

Vinet är precis uppdrucket och killarna redan hemgångna.

Dalsnuten - Vilken dag!

Dit upp ska vi!

Madde har redan hunnit upp och beundrar utsikten,

Så här glad var hon över vad hon såg.

Underbart!

Utsikt över hela Stavanger.

Team Sweden

Längst upp till vänster i bild, så ser man snö på fjället.

Perfekt väder! Helt spegelblankt.

Mitt i skogen stod en röd soffa! :-)

Som en tavla.

Vi var jättenöjda med den här vandringen.

Madde funderar på hur vi orkat gå ända dit upp. :-)

Svenskevitser

• Det var en gang en svenske som var på biltur på landet, plutselig krasjet han på et tre. Da kom det fra svensken:
    "Tre mot en er feigt!"
  • Fruen i Malmø gikk til kjøreskolen i byen og bestilte en time, og sa:
    -Det er ikke nødvendig at jeg tar så mange kjøretimer, bare såpass at det holder for å kjøre barna til skolen.
  • Dommeren til svensken:
    - Du får velge mellom bøter og fengsel. Vil du ha 3.000 kronor
    eller ti dager fengsel?
    Svensken: - Solklart, jag tar pengarna.
  • Den svenske kontorsjefen roper opp sine ansatte. Når han kommer til Anna Karin
    sier hennes arbeidskollega:
    -Hun er syk i dag!
    -La Anna Karin svare for seg selv!!

Sola strand

Vilken underbar dag! Jag, Sturle och Maria tog en tur till Sola strand och gick i 2 timmar. Kanonväder,  sol som äntligen tittade fram.

Precis i början av turen.

Populärt ställe för hundar.

Nästan lite konstnärligt...

Vattnet bildar ett fantastiskt mönster.

Helgens händelser

Lördagsförmiddagen tillbringades med Viggo i skogen. Vi gick en tur som tog exakt 1,5 timma och mötte bara 2 personer, så vi fick skogen för oss själva. Så kul att bara se hur Viggo njuter av att springa som han vill, lukta och framförallt lyfta på benet mot "nästan" alla träd. Tog med en frisbee som han fick hämta och med korv som belöning.

Väldigt halkigt på sina ställen....

...medans det nästan var vårväder på andra.

Klockan halv sex åkte jag och hämtade Camilla som kom med tåget. Vi hade inte träffats på flera veckor och drack lite vin och gjorde oss iordning för att sen gå ut. Det var rätt många som man inte kände, pga att dom var så mycket yngre, men jag hade trevligt ändå. Camilla ville gå hem rätt tidigt och fick min nyckel, vilket resulterade i att jag sen inte kom in. Hade inte tagit med mig mobilen och hon svarade inte i vare sig sin mobil eller i porttelefonen. Det var bara att cykla ner till taxi och låna telefonen, ringa mamma och väckan henne kl 04  (sorry) och sen cykla dit och hämta min extranyckel. PUST!

Så här glad blev jag av vinet...

KÄRLEK!

Camilla

När vi vaknat till liv idag vid 10-tiden, så blev det en tur till Mio för att kolla soffor och sen en smarrig pizza.

Köpenhamn

Köpehamns flygplats hade inte alls den roliga shopping som jag trodde, då det nästan enbart var Gucci, Hugo Boss, Tiger-affärer och det passar inte riktigt min plånbok. Däremot var den väldigt modern och flott.

Vägen till Gaten, ser nästan ut som en kyrka.

Då flygplatsen var hur stor som helst, så fick man köra såna här vagnar.

På väg ner bland molnen. Ser ut som en reklambild för SAS..

Dom här var med på planet till Göteborg och mannen till vänster satt bredvid mig.

Ovanligt träd!

Det har varit två hektiska dagar på jobbet. Nu börjar deadline närma sig och kl 12 idag skulle alla dokument vara klara att skickas till kund. Imorgon är det redan fredag och sen är det bara två veckor kvar här, tiden har gått väldigt fort.

Sturle och jag tog vår andra promenad idag och då blev det runt en sjö i Stavanger, den förra var i Sandnes. Jag saknar Viggo när jag möter alla hundar, men imorgon får jag kramas med honom. Celine ska tydligen vara med Anton hela helgen, jag är utkonkurrerad! Tur att Jennifer fortfarande vill umgås med sin mamma. :-)

Imorgon ska jag flyga via Köpenhamn. Alla säger att den flygplatsen har väldigt mycket shopping, men nu när svenska kronan är så svag, så får jag väl blunda när jag går där (hur det nu ska gå till).

Promenaden tog ca 45 min, lite för kort tycker jag, så nästa gång får vi ta en längre tur.

Titta vad som "växer" här! Så gulligt att alla barn säger hejdå till sina nappar på detta vis...

En överblick.

"Gått en tur rundt vannet"

Vad jag längtar till våren nu, det bara regnar nu tycker jag. Kände att jag var i stort behov av att röra på mig mer än bara till och från jobbet som är en kvarts promenad. Frågade Sturle om han ville gå en tur som dom säger här i Norge och det ville han.
Vi åkte förbi mig för att jag behövde andra skor och så åt vi Pyttipanna med ägg. Sen åkte vi förbi hans hus, så han också kunde byta om. Vi valde en timmas tur runt en större sjö i Sandnes och det var perfekt. Lagom långt och fin miljö, förutom att vädret kunde varit lite bättre. Det var ett populärt stråk att gå, många som gick, cyklade och  joggade där.

Lite annorlunda prydnad hemma hos Sturle. Inget vatten hade "fisken" heller. :-)

Sturle i sin nya, väldigt dyra regnjacka (ord. pris 4300 norska kronor!!!) Konstigt nog mötte vi många med jackor i just den färgen, dock inte med orangea "glidelås" som han var noga med att påpeka.

Coolt med husen som ligger uppe på berget.

Här är vi ungefär halvvägs.

Vi har planerat in tre utflykter till:

• Sola strand
  • Vandra uppför en bergstopp
  • Gå runt en större sjö i Stavanger

Det är ganska trist att bara sitta på hotellet och omgivningen häromkring är inte så kul om man inte vill göra slut på pengar.

Hur vill man bo med sån här insyn och promenadstråk precis utanför? Skum tillbyggnad.

Flygförsening

Kom till Landvetter och skulle checka in mitt bagage och får då meddelandet att mitt plan till Oslo var försenat en halvtimme pga vädret i Norge. Ingen fara tänkte jag, då vi har ca en timmas väntan på Gardemoen innan planet till Stavanger går. Ordinarie avgångsstid från Gbg är 20:05 och från Oslo vidare 22:05, båda rutterna tar knappt en timma. Eftersom rutt 2 är inrikes, så måste vi hämta ut vårt bagage för att checka in på nytt och ännu en gång gå igenom säkerhetskontrollen.

När vi väl kom på planet i Gbg, så var det något lampa som lyste som inte skulle det och vi fick inte lyfta. Klockan hann bli 21 och då förstod jag och Madde att vi kommer att missa nästa plan.

En flygkapten som inte var i tjänst, men hade uniformen på sig, satt bakom och började prata med mig när han hörde att vi var oroliga för att det kanske inte gick senare plan än det vi skulle missa. Han var stationerad i Oslo och åkte upp för att själv flyga till Köpenhamn tidigt i morse. Vi hade väldigt roligt samtal och när vi sen skulle skiljas, så ville han ha mitt telefonnummer! Som han sa: -Jag kanske flyger till Stavanger dessa 3 veckor du har kvar, så då kan vi ju höras.
Han fick min mail och Madde skrattade gott åt detta och säger när jag kommer ikapp henne: -Jasså, du försöker skaffa dig gratis SAS-poäng! Haha.

Vi hann i alla fall med sista planet kl 23:35 och var framme vid hotellet kl 01! Vanligtvis är vi här 23:30 på söndagen och tycker det är sent!

Maddes väska kom lååångt efter alla andras, lite orolig var hon allt.

Storvinst.

Vilken match det var i fredags! Alingsås vann med hela 36-23 och en gång i matchen ledde dom med 17 mål! När det var två minuter kvar, så stod alla upp och applåderade.

När jag landat på Landvetter i fredags, så stod en av mina taxikollegor och väntade på mig. Egentligen behövs ju ingen namnskylt , men ytterligare en skulle med som hette Mats och då hade Per (taxikillen) skrivit på skylten. "Mats + Pia = sant". Både jag och Mats fick ett gott skratt.

Helgen har gått fort. Har varit en sväng hos min kompis Susanne idag, hon hade köpt en ny jättesnygg soffa som jag blev avundsjuk på. Nu kommer taxin och hämtar mig om en kvart, bäst jag sätter fart...

Vad vore livet utan handboll...?

Har ändrat mina planer i helgen, hoppar över kickoffen och åker hem istället. Ingen av mina svenska kollegor  ville gå och det kändes inte kul att vara själv bland 120 norrmän. :-) Nu får jag träffa barnen och Viggo istället, känns jättebra!
Nu har vi gjort 6 veckor här, endast 3 kvar...

Åker direktplanet med Welcome Air imorgon och ser redan fram emot vinet och muffinsen man får där. Härligt att vara hemma redan kl 16 också.

Imorgon kväll kl 19 är det handboll och AHK möter H43. Ska gå dit med min bror som vanligt, det ser jag fram emot som den handbollsfantast jag är. Hade ju turen att dom sände matchen mot RIK via nätet (Handbollskanalen) i måndags, men dessvärre så förlorade AHK den.
H43 har flyt just nu, 7 poäng av 8 möjliga de senaste matcherna, så det kan nog bli en tuff match. AHK ligger på tredje plats i elitserietabellen med tre matcher kvar att spela. Viktigt med placeringar, eftersom det styr vilken turordning man får välja motståndare i slutspelet. Föregående år har Alingsås blivit valda, eftersom dom hamnat längre ner i tabellen, men nu är det tvärtom.

Strömavbrott

Precis när vi ätit färdigt middagen efter jobbet, så blev det strömavbrott. Det höll i sig i hela 5 timmar och kvällen blev inte som jag tänkt mig. Gick till Ikea och inhandlade ljus och där hade dom reservaggregat som gjorde att det kunde vara öppet, dock inte restaurangen. Var lite orolig för maten i kyl o frys, men nu känns det skönt att lägga sig och veta att allt är tillbaka. Vad beroende man är av el egentligen...!

När jag kom upp i söndags kväll, så stod den norska taxichauffören och väntade på mig som vi sagt. Han blev jätteglad över snuset och jag lovade att köpa även nästa gång jag åker upp. Kul att hjälpa någon som uppskattar det.

Nu ska jag gå och sova, ska bli jätteskönt!

Härliga Ullared

Det blev Ullared som planerat, även om inte slutsumman blev det. Hade tänkt att handla för ca 4000, men som vanligt blir det mer och istället blev det 5500 kr.  Som jag sa till Celine när vi packade ihop varorna, det här är en New York-biljett.

Åkte vid 9-tiden och kom hem 17:30. Det var inte så  mycket folk som jag hade trott, det var ju ändå lönehelg. När jag var bland hyllorna med bestick, så hörde jag en röst precis bakom mig som lät mycket bekant. Vände mig automatiskt om och visst var det "Bonde söker fru"-Magnus som frågade sin nyblivna fru Emma något.

Här är en del av "fångsten".

Lite till, bra att köpa resväska och packa allt i.

Märket heter "American Tourister by Samsonite" och kostar 599 kr. 4 hjul som gör att den går att köra hur smidigt som helst. Hittade samma väska på http://strandlins.com/product.asp?product=3299, där den kostar 1.395 kronor! Ja, vad säger man? :-)

Den här söta bagen köpte Jennifer och en mängd andra tjejer. 20 kronor!

Fyllde på mitt Cola light-förråd, 2.95 per burk...

Något längre kvitto än man är van vid.

Jag köpte en ny jacka till mig som jag blev jättenöjd med. HIttade också en 3 l-kastrull av märket Hackman för 179 kr.

Barnen ville absolut köpa dvd:n med den gamla julkalendern "Trolltider", jag som trodde mina barn började bli stora?? Dom tycker den är så mysig och vi hade den på VHS förut, men videon är ju borta sen ett par år och då ville dom prompt köpa den för 129 kr. Andra favoriter från förr som dom fortfarande kollar på är just julkalendrar såsom Sunes Jul och Mysteriet på Greveholm. Dom kan nog varenda replik i dessa filmer...