4 mån tog det, men nu så...

Denna vecka har jag pratat med endokrinolog på Sahlgrenska och även träffat läkare på vårdcentralen. Efter 4 månader har dom nu äntligen kommit fram till att jag ska få medicin i form av kortison och jag har börjat äta 5 Mg Prednisolon och känner genast att värken har avklingat. Dock har jag fortfarande en hjärndimma, så kanske behöver höja dosen, men avvaktar och ser. Ska till Sahlgrenska på läkarbesök och ny provtagning den 1 okt och vårdcentralsläkaren sjukskrev mig till och med 5/10.

När jag gjorde mitt synachtentest så var resultatet 210 som startvärde och sen 630 (efter injektion 1) och 680 (efter injektion 2). Detta visar att jag inte har Addisons sjukdom, då jag svarar på stimuleringen av ACTH-hormonet, men om man ser till det låga startvärdet, så har jag en binjuresvikt.

Läkarna är ytterst restriktiva med att skriva ut kortisonet, vilket är förståndigt pga alla biverkningar, men jag måste ha det för att må bra och ska förhoppningsvis inte få några biverkningar om jag bara äter den dos som krävs att komma upp i en normalnivå som hos en med fräscha binjurar. Det kan knappast bli sämre känns det som.

Att en liten tablett gör att jag kan resa mig utan att bli yr, sova utan värk och framförallt sitta utan att svanskotan och ryggen skriker ONT är helt underbart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0