Ingen piggelin direkt

Fick provsvar idag, men dom sa inte så mycket. Jag vet sen innan att man ska ta S-kortisol-prov kl 8 på morgonen för det är då som det ska vara som högst. Referensvärden för just den tidpunkten är:
 

  • < 140 nmol/L talar för binjuresvikt
  • 140 - 275 nmol/L suspekt binjuresvikt
  • >400 är OK!

Jag var hos läkaren i måndags där jag önskade att detta prov skulle tas och det var läkaren med på, men jag sa att det var viktigt att det gjordes på morgonen, men han tyckte vi skulle ta det när jag ändå var där, alltså 13:30. Jag var ju samtidigt ivrig om att få en indikation på hur binjurarna mådde, så jag gav mig.

Innan jag kom till läkaren, så hade jag sovit 2 timmar och jag gissar att mina depåer laddas lite då. Provsvaret kom idag och jag hade 237 nmol/L. Enligt dom normalt vid den tiden på dygnet, även om det var i underkant. Dessutom så hade jag lågt Kalium och det styr vätskebalansen och mitt på tok för låga blodtryck. Så dåligt som jag har mått sen dess är jag helt övertygad om att något är fel, så imorgon ska jag ta ett nytt prov kl 8. Stundtals är jag så svag och lämnar knappt sängen.

Tvingade mig ut på en väldigt kort promenad med Celine och Viggo för jag måste få luft. MIna ben bar mig knappt, jag gick myrsteg och fick hålla Celine i armen. Nu vet jag hur det känns att vara pensionär. :-)

Vi gick bort till ett gärde i närheten och kastade boll till Viggo som han fick leta upp i högt gräs, det var kul.


Mobilkameran gör Viggo självlysande. I väntan på att Celine ska kasta bollen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan!

Skum läst lite på din blogg och jag skulle vilja komma i kontakt med dej pga dina symptom. Jag sökte på kortisol prov och din blogg kom upp.

Mvh Ullis

[email protected]

2011-02-23 @ 19:44:50
URL: http://hastkrafter.zoomin.se
Postat av: Ullis

Hejsan!

Skum läst lite på din blogg och jag skulle vilja komma i kontakt med dej pga dina symptom. Jag sökte på kortisol prov och din blogg kom upp.

Mvh Ullis

[email protected]

2011-02-23 @ 19:46:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0