Tvångstankar

När jag och Celine flög mellan New York och Bryssel i juni, så satt en kille från England bredvid mig. Vi pratade mycket och blev ganska bra kompisar om man kan kalla det så. Efter att vi hade ätit, så berättar han att han lider av OCD, Obsessive-Compulsive Disorder som är samma sak som tvångstankar.

Varför berättar han då detta för en han inte kände sen några timmar tillbaka? Jo, därför att det bara fanns en sak som utlöste dessa tvångstankar och det var att han vill plocka bort disken direkt efter att han ätit. Nu satt han inklämd i ett flygplan mellan mig och en annan med en bricka full med matrester, porslin och skräp och detta tyckte han var jättejobbigt. Det var ju ett stort plan och kabinpersonalen var fullt upptagna på annat håll, så han kände sig ganska låst. Jag frågade honom om det skulle hjälpa om jag tog hans bricka och ställde på min, så att han åtminstone fick rent framför sig och det sa han funkade och blev så tacksam över att jag förstod hans problem. Egentligen hade jag väldigt fullt på min bricka också, men med lite pusslande så fick jag ihop det.

Jag tror att vi alla till mans har tvångstankar i olika form och därför kan jag sätta mig in i hur han känner det. Själv kan jag få panik om det kommer en spindel nära mig inomhus, men tycker att jag hanterar det bättre och bättre, eller så är det att jag inte har mött så många spindlar inne på senare år.

Om tvångstankarna styr ens liv såpass att man blir begränsad eller mår dåligt så tycker jag man ska söka hjälp, KBT, kognitiv beteendeterapi ska vara väldigt effektivt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0