Nytt Synachtentest

Det börjar hända saker, har fått kallelse från Sahlgrenska om ett nytt Synachtentest och mer blodprover. Det ska göras 1 sept och sen fick jag en läkartid den 1 okt, lite väl långt mellan, men en läkare blir ju inblandad i hur synachtentestet går, så det kanske inte spelar så stor roll.
Skönt att dom fortsätter utreda, hade jag inte skrivit min egenremiss, så hade jag aldrig fått komma dit, eftersom läkarrremissen fick avslag.

Denna gång ska jag göra det korta Synachtentestet utan att ha ätit kortison innan, ska bli intressant och se hur jag svarar på det, förra gången jag gjorde det var för nästan precis ett år sen.

Det innebär att man tar blodprov och kollar hur mycket kortisol man har kl 8 på morgonen, sen får man en spruta med ett binjurestimulerande hormon som heter ACTH och som produceras i hypofysen. Efter 30 min så mäter dom kortisolet igen och då ska man ha kommit över 550, sen ytterligare en spruta och nytt prov 30 min efter det och då ska värdet vara ännu högre.


Kommentarer
Postat av: Ami

Hej!



Jag är en kvinna på 49 år och min doktor vill att jag gör Synachtentest och jag är lite rädd att göra det.Jag sökte dr. för att jag känner mig mycket trött och vid minsta infekt. måste jag till sjukhus och få dropp,jag blir helt utmattad.

Vilka symtomer hade du?Tacksam om du hör av dig!

MVH Ami

2009-09-20 @ 22:28:24
Postat av: Anki

Hej! kvinna på 50+ och som hade överaktiv sköldkörtel från början, fick jodbeh.o levaxin sen låg dos..tagit prover via scandlab..för lågt kortisol i kroppen, o lågt T3, och tar nu hydrokortison tbl..5 mg/ tre per dag..och det lär nog dröja innan man känner någon skillnad..är mycket trött o orkeslös..stel o ont i kroppen..orkar ej gå så mycket..känner mig svag..

hoppas på bättring..

2011-03-09 @ 19:25:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0