Ny doktor

Idag var jag ännu en gång på vårdcentralen angående förlängning av sjukskrivning. Bestämde mig för att byta läkare och vilken vinstlott jag drog. Fick träffa en läkare som lyssnade och var intresserad av att hjälpa mig även om jag är under Sahlgrenskas kontroll också. Drog hela historien kort och visade honom mina senaste provsvar och brevet från överläkaren på Sahlgrenska angående min egenremiss. Han sa att han var överraskad för jag var den första patient som han hört talas om som lyckats med att skriva en sån och fått gensvar. Han frågade mig om jag fått Levaxin och jag svarade nej och då föreslår han själv att jag skulle prova i en liten dos. Nöp mig nästan i armen för det är ju verkligen ett genombrott efter all väntan.

Levaxin är alltså ett syntetiskt sköldkörtelhormon och jag förnodar att han tyckte att mina senaste prover visade att jag behövde det, även om dom precis ligger inom referens. Han föreslår själv ett återbesök den 11/9 och sjukskrev mig på heltid 2 veckor utan att jag behövde strida för det och sa att det är självklart att jag inte ska behöva ta ut mer semesterdagar när jag faktiskt är sjuk. Hade så ont i ryggen idag, så jag kunde inte sitta så bra på besöket och han ville undersöka mig och kunde knappt peta på dom ömma punkterna för då hoppade jag fram en meter. 

Tänk så viktigt det är med hur man blir bemött, jag gick till vårdcentralen bara för att förnya sjukintyg och kommer därifrån med medicin, tjoho! Trodde inte att han skulle ha mod att skriva ut medicin innan Sahlgrenska har gjort sin bedömning. Nu har jag endast fått en liten dos på 25 mikrogram per dag att börja med, men man måste börja lågt för att kroppen ska vänja sig. Det enda som förbryllar mig nu är att jag kom på att man bör stärka binjurarna innan man äter Levaxin om man har kortisolbrist för annars kan inte sköldkörteln ta upp ämnet optimalt och det glömde jag nämna. Har ändå börjat äta det, får väl känna efter...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0