Gratis är gott

Gjorde en sökning för att se vad vår resa till New York kostar om jag skulle boka idag, alltså samma bolag och samma datum. Priset var nu 4817 och jag betalade 4325. Jag har alltså sparat 1000 (2 pers) på att jag bokade för 2 dagar sen. Där ser man vad viktigt det är att vänta in rätt pris, inte alltid man har den möjligheten kanske eller ens orkar bry sig, men jag tycker det är halva nöjet att hita så billigt som möjligt. Ungefär som en börsmäklare antar jag.

För 2 år sen hittade jag en sista minuten till Cypern för 995 kr. Detta var 1-2 dagar innan avresa och då blir det ju ett projekt att hinna få ledigt för barnen, jobbet, packa osv. När jag gjorde bokningen så kunde man välja till om man ville ha transfer flygplatsen - hotellet och jag såg att det var ca en halvtimmes resa. Priset var enligt mig alldeles för dyrt, dom skulle alltså ha 150 kr/pers enkel väg, det skulle alltså bli 1200 för oss fyra. Mamma ville absolut boka, men jag sa att vi säkerligen hittar en taxi som inte ens kostar 600 eller så kan vi alltid ångra oss och hänga på bussen ändå och betala där. Jag gillar spontana saker, så billigt som möjligt och blir det inte bra, så löser jag det förhoppningsvis. Mamma vill ha trygghet och betalar hellre lite mer för den.

När jag går fram till den oerfarne reseledaren på Cyperns flygplats för att få reda på vilket hotell vi ska hamna på, så avslutar han med att säga: - Buss nr 19!
Aha, tänkte jag, han tar för givet att alla har bokat transfer och säger till barnen och mamma att vi kliver på och spelar med och låtsas att vi har betalat. Det värsta som kan hända är ju att vi får betala då och det bästa är att vi sparar pengar och åker gratis. Gissa hur det blev? :-)
Vi hade en annan familj som bodde på vårt hotell som hade beställt transfer så bussen hämtade ju där när det var dags för hemresa. Vi klev på, men då var jag lite mer nervös att dom hunnit kolla listor osv, men det gick bra den gången också.  Mamma tyckte det var jättejobbigt, men jag var väldigt nöjd att vi sluppit dessa 1200 kronor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0