Synachtentest


Då har jag varit och gjort ett kort Synachtentest idag på morgonen. Det mäter binjurarnas förmåga att öka sin cortisolbildning efter stimulering med ett hypofyshormon (ACTH) och är ett bra och känsligt sätt att diagnosticera cortisolbrist.
Jag fick inte ta någon kortisontablett idag innan jag skulle göra testet och inte heller äta. Var där kl 8 och mellan 9-10 gjordes testet.
En frisk person ska ligga på över 500 nmol/L, jag hade bara 32 (!) innan injektionerna. Tanken är att hormonet som jag fick skulle göra att S-Kortisol ska stiga till minst 550 nmol/L 30 minuter efter Synachteninjektion, men jag fick 84 efter första och sen 110. Han som ansvarade för proverna sa att det var väldigt lågt och att dom troligtvis skulle lägga in mig direkt, men efter att han pratat med avdelningsläkaren, så sa dom att det långa Synacthentestet aldrig görs över helgen, så jag ska tillbaka kl 8 på måndag.
Efter att ha fått ACTH-sprutorna så började jag frysa och blodtrycket sjönk drastiskt, jag mådde jättedåligt och kände lite panik över att inte kunna lägga mig ner, men sen dök personal upp med en annan form av kortisontablett som jag skulle ta och efter 30 min var jag hyffsat okej igen, så jag kunde ta mig hem. Om jag mår så här dåligt efter 2 sprutor, vad gör jag då inte nästa vecka när jag ska göra det långa testet i 3 dagar...Jag tyckte det var lite konstigt att jag mådde så mycket sämre efter sprutorna, borde ju må bättre när värdet var 100 jämfört med superlåga 32, men fick förklaringen att ACTH-hormonet kramar ur binjurarna så mycket kraft att det var orsaken. På måndag ska jag få dropp med ACTH i 8 timmar, tisdag och onsdag ska man få en injektion i sätesmuskeln och på torsdag morgon får jag förhoppningsvis gå hem. 

Jag önskar att jag snart kan blogga om lite roligare saker än sjukdomar, men syftet med att blogga lite mer ingående om mina problem är att andra med liknande problem ska hitta hit och förhoppningsvis känna att det ger dom något. Själv har jag saknat det, man hittar mest läkartexter och hoppas med detta att jag kan bidra som sagt.


Här är utsikten från avdelningen, våning 13 och väldigt högt!
.

Kommentarer
Postat av: Annica

Om du behöver något när du befinner dig på sjukhuset, så ring, för jag bor ju inte allt för långt bort!

2008-09-27 @ 09:02:18
Postat av: Peter

Hej!



Jag har fått diagnosen "utmattade binjurar" och har väldigt låg kortisolhalt. Av nyfikenhet, har du blivit bättre med tiden eller måste ta mediciner (hydrokortison?) fortfarande?



Hälsningar Peter

2010-09-22 @ 15:21:06
Postat av: Pia

@Peter, det har gått upp och ner, har endast klarat mig kortare perioder, men nu orkar jag inte hålla på att trappa ut och må dåligt hela tiden, så ska äta hydrokortison en längre tid nu.

2010-09-22 @ 16:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0