Hälsorapport

Veckan som gått har tuffat på och jag har nu gått upp till 75 % i arbetstid. Känner mig bättre och bättre för varje vecka och jag tror att mycket beror på mina tre ansiktszonterapibehandlingar. Mitt högerben som jag har haft jätteont i har blivit nästan bra, det är helt otroligt. Nu kan det iofs vara kortisonet också som gör detta, men jag har ju känt sån tydlig förändring efter varje behandling, så jag tror mest på det.

I onsdags var jag på Sahlgrenska och tog en massa blodprover, dom mätte också blodtrycket. Först liggande 96/62 och sen ståendes 96/72 och det som var viktigt här var att det stiger när jag ställde mig upp. Om det blir tvärtom så tyder det på kortisolbrist, men just nu äter jag ju kortison och mår ganska okej, så det var ju normalt förutom att det var väldigt lågt. Läkarbesöket är 1 november och innan det ska jag samla urin i 2 dygn och mäta kortisolutsöndringen.

En teori som jag har till mina bekymmer är att det är min sköldkörtel som har en underfunktion, fast mina blodprover inte direkt visar det. Detta gör att binjurarna måste jobba hårdare för att kompensera detta och på så vis tar dom slut. Jag har tagit upp detta många gånger för läkarna, men inte fått något gehör för detta förutom senaste gången jag hade en telefonkontakt med en läkare på Sahlgrenska. Hon sa att vi i så fall inte kan sätta in sköldkörtelmedicin förrän mina binjurar kommit ikapp sig, men att vi kunde stämma av efter 3 månader.

Jag har sett ett samband i mina senaste blodprover vad gäller sköldkörteln. Jag har nästan bara tagit prov när jag mått dåligt och då har mitt TSH (sköldkörtelstimulerande hormon) legat ganska högt, 2,4-3,3 men ändå inom referens för vad som anses vara normalt. När jag tog prover i maj, så hade jag ätit kortison ett par månader och var på väg att fasa ut den helt och mådde hur bra som helst. Då visade mitt TSH på 0,77!! Detta är ju jättemycket lägre än vad jag brukar ha och jag drar slutsatsen att det är kortisontabletterna som gör att sköldkörteln klarar att jobba bättre.


Kommentarer
Postat av: Ann-Catrin

Hej! var inne på din hemsida,o själv har jag underfunktion sköldkörteln,ett tsh 11',är orkeslös,trött,deppig,torr hud o hår,illamående,värk kroppen,orkar knappt gå,o stå...

har fått prednisolon2.5 mg a 2ggr per dag, ska tas i 8 veckor, samtidigt som jag skulle ta levaxin 50 mg, tog det i ca 14 dagar ökade sen till 75 mg levaxin men känner ingen skillnad än efter jag tagit detta i 22 dagar...

har skickat in tidigare prover till scandlab.fick svar där att jag hade lågt kortisol på 0.08...ref.0.20-0.70

har ingen ork knappt i benen..

sömnig...

Endokrinologen där jag går på sjh.bryr sig inte om proverna på scandlab. alls..dom bara ger levaxin jämnt..ökat dosen eller sänker, inget har hjälpt..

2010-10-19 @ 14:50:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0