Lite utlästa böcker



Läste ut "Den döende detektiven" med Leif GW Persson på tåget hem idag. Den var på över 500 sidor, men det var ganska mycket luft mellan kapitlen. Jag har faktiskt aldrig läst någon av GW förut och blev positivt överraskad. Boken var annorlunda jämfört med andra deckare och sånt är alltid kul. Handlar om en pensionerad f.d polischef som råkar ut för en hjärnblödning och via läkaren på sjukhuset får nys om ett ouppklarat preskriberat mord på en liten flicka. Han blir nyfiken och börjar privat spaning direkt från sjukhussängen. Fast man får reda på vem mördaren är långt innan slutet närmar sig, så är den ändå historien intressant. Slutet var bra och oväntat.


En osannolik historia med Karin Alvtegen tyckte jag var rätt tråkig. Tycker Karin ska återgå till sin deckargenre där det hände lite mer. Handlar om Anders och Helena, två för varandra helt okända människor som möts av en slump i en norrländsk by. Helena är bitter, frånskild kvinna med en tonårsdotter och driver ett hotell och Anders kommer dit för att köpa en gitarr av en i byn. Helena erbjuder Anders jobb på hotellet och det är början på deras relation som inte är alldeles självklar från början.


Det här en andra boken i serien om barnmorskan Cecilia. Katerina Janouch böcker bygger mycket på relationer och det gilar jag. Köpte 6 pocketböcker på bokmässan av just Katerina som stod i kassan för sitt förlag och tyckte faktiskt hon var väldigt snorkig. Hon blev sur att man inte köpte hennes senaste bok "Hittebarnet" för det var just den boken hon stod i kassan för att sälja. Jag och Anette sa samma sak fast vi båda hade handlat av Katerina separat och att vi kanske redan hade alla hennes böcker hemma redan, så hon borde ändå tänka på sin attityd.



Har läst alla Mari Jungstedts böcker och gillar dom. Den här lyssnade jag på och den var bra.


En ny författare som heter Stefan Tegenfalk och har skrivit "Vredens tid". Påminnde mig om Stieg Larsson-böckerna, men naturligtvis inte lika bra. Handlar om krminalkommisarie Walter Grön som när han blir tagen ur tjänst går utanför ramarna för att få fast mördaren. Lite overklig, men spännande bok!




Kommentarer
Postat av: Peggy

Ja hennes attityd var inget vidare...då var Denise Rudberg mycket trevligare :-) jag håller oxå på att plöja igenom allt jag köpte men har varit rätt trött sista tiden så jag har somnat ganska fort :-) har läst boken jag lånade av dig och den var bra :-) hoppas att han skriver fler :-)

Kram!

2010-10-20 @ 22:52:50
URL: http://www.peggygirl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0