Vi och våra cyklar

Vi har haft sån otur med våra cyklar i familjen att jag känner mig frustrerad. Jag har blivit av med 2 nästan helt nya cyklar, Celine har blivit av med sin förra 2 ggr, den hittades och lämnades in till polisen och sen stals den igen strax efter. Jennifer blev av med sin fina röda Crescent flickcykel och det är ingen idé att ens försöka få ut något på försäkringen när självrisken är så hög och cykeln över 2 år.

Sen har Jennifer en förmåga att ställa sin cykel på ställen och sen glömma bort att hämta hem den för det kommer annat emellan och står den kvar, så är det punktering eller som ikväll cykeln väldigt illa behandlad.

För några år sen ägde jag en svart 3-växlad Monark av modellen Karin. En lördag förmiddag upptäckte jag till min besvikelse att cykeln inte stod utanför där jag bor och gjorde en stöldanmälan. Jag gick också till Sportson och beställde mig en ny cykel som var lite dyrare och en Crescent. Tänkte att jag skulle byta upp mig och lägga pengar emellan. Det var årets modell och jag fick vänta någon vecka eller två innan det skulle komma till butiken. Några dagar senare ringer Celine till mig och säger att hon tror sig ha sett min cykel utanför Lindex, låst, lite övergiven med löv i cykelkorgen, men annars i ganska bra skick.

Tänkte att det var en vanlig modell och troligtvis inte var min, men ringde ändå försäkringsbolaget för att höra vad som händer om det skulle vara det.
-Jo, säger killen. Är det din så avslutar vi ärendet bara, eftersom du inte hunnit köpa dig en ny cykel ännu.
Jag som hade ställt in mig på min nya cykel blev lite orolig, eftersom jag på något sätt inte ville att det skulle vara min.
- Men nu tror ju inte jag att det är min, jag har inte hunnit kolla det ännu. Vad händer om cykeln kommer tillrätta efter att man köpt en ny då?
- Ja, då får man möjlighet att köpa tillbaka den för låt oss säga 1500 om man vill det.
Okej, tänkte jag, det vore det allra bästa. Då kan Jennifer ta den och jag får en ny och ändå kommer jag ganska billigt undan.

Mycket riktigt så var det min cykel och jag fattade noll hur den kunde stå i ett cykelställ utanför Lindex låst, nog för att jag bor ganska nära, men hur hade den kommit dit? Folk frågar mig om det inte är jag ändå som cyklat dit den och glömt det, men jag tyckte det var en oerhört dum fråga. Man cyklar väl inte till stan och glömmer det och går tillbaka precis. 

I samma stund som jag hämtat ut den nya Crescent-cykeln så ringer en kollega på taxi och jag berättar nöjt att jag har en ny cykel och då börjar vi prata om hur min gamla kunde bli stulen... Då säger han: -Men Pia, du var ju och festade på Frid och Fröjd en fredag med din bror och då hämtade jag ju dig i taxin, då du skulle till Statoil och köpa nattamat, det var väl då cykeln hamnade vid Lindex. Då mindes jag alltihop, klart det var så och jag kände mig jättedum som förträngt allt detta i flera veckor utan att vara i närheten av händelseförloppet. PINSAMT! 

Dessutom så fick jag aldrig någon räkning av Försäkringsbolaget fast jag sa att cykeln var upphittad och jag påminde dom inte direkt. Efter ett tag blir den stulen på riktigt, men inte kan jag anmäla en cykeln stulen som på pappret ägs av mitt försäkringsbolag. Själv pinnen till låset hade lossnat, så just då använde Jennifer ett slanglås, vilket så klart var lätt att förstöra. Någon vecka senare ser vi en kille cykla på den utanför ICA Maxi en kväll, det var dessutom en kille som börjat i Celines klass i sjuan. Han bodde i huset bredvid oss och tidigt morgonen efter gick jag dit för att se om jag såg den utanför porten, han visste inte att det var vår cykeln, eftersom han tagit den på en skolgård. Mycket riktigt så stod den där och det tyckte jag var lite kul, snacka om att det var kul att "sno" tillbaka cykeln, jag släpade in den i vårt förråd och klippte av hans lås och fixade tillbaka pinnen. Sen ringde jag upp killen och sa några väl valda ord. 

Sen blev den cykeln stulen på Ica Maxi, misstänker att Jennifer glömde att låsa den, men hon säger annat. Det tog en kvart iaf och det var mitt på dagen. :-( 
Min nya Crescent blev också stulen efter några månader, fick en ny Crescent som var ännu dyrare och den blev också stulen efter 2 mån. Nu har jag ännu en Crescent och den har jag haft drygt ett år... pust.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0