Halsfluss

Då var det en ny penicillinkur igen, har fått halsfluss för femtioelfte gången i mitt liv. Jag tycker det är onödigt att läkaren envisas med halsodling, för jag VET när jag har detta. Kan inte minnas en gång jag har haft ont i halsen och det inte varit halsfluss, JO då jag hade sköldkörtelinflammation. Läkaren utgår alltid från att det är virus och jag blir alltid orolig att halsprovet inte ska vara positivt, så jag inte får min medicin. När jag väl insjuknat och jag tar mig till läkaren, så vill jag bli fri från besvären fortast möjligt.

Minns en gång jag kommer till vårdcentralen och träffar en äldre kvinnlig läkare från något öststatsland. Hon tittar i min hals och säger:
- Det är ingen halsfluss!
- Jo, jag är helt säker på att det är det, säger jag.
- Jag har jobbat som läkare i 30 år och jag vet hur halsfluss ser ut, det det är INGEN halsfluss!

Hon skickar ändå in mig till provtagningen och jag berättar för sköterskan där vad läkaren precis sagt.

- Jag tycker inte heller att det ser ut som halsfluss när jag tittar, säger hon.
- Men jag har haft detta massor gånger och känner min kropp, svarar jag, samtidigt som jag blir orolig för att jag har fel, det hade ju varit lite genant.

Jag sitter kvar för att få reda på svaret innan läkaren och som tur var fick jag det.
- Oj, det var ju positivt, säger sköterskan förvånat med ett leende. Då hade du ju rätt!
-Ja, inte för att jag vill vara sjuk, men jag vill bli botad, säger jag "nöjt".

Går ut i väntrummet och efter en stund kommer läkaren ut och hämtar in mig på sitt rum. Hon säger med en inte alltför trevlig ton:
- Ja, provet visar ju positivt, så jag får väl tro på det då.

Gissa en som log nöjt inombords... :-)


Kommentarer
Postat av: Annica Borg

inte kul att vara sjuk, men skönt att det finn mediciner!

2010-02-21 @ 11:30:49
URL: http://123minsida.se/volpino

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0