"Rädda Felix"

Precis bakat bullar! Inte länge sen jag gjorde det, men barnen äter ju bara upp dom! Klart dom ska ätas, men kanske inte i den takten som dom har! :-) Nu har jag förvarnat och sagt att dom bör räcka tills Celines födelsedag den 7/11.

Det händer inte så mycket spännande i mitt liv just nu, hade ju tänkt att börja jobba den 1 nov, prova halvtid, men har börjat få tillbaka värken igen, trappade ju ner med en tablett förra veckan och det ger utslag nu. Har bett att en läkare ska ringa mig imorgon för att rådfråga om jag ska höja dosen igen. Det har varit såna sköna sista veckor när jag sluppit ha så ont och det är med lite blandade känslor som jag i så fall höjer kortisonet för jag vill ju inte bli svullen.

Läste precis ut boken "Rädda Felix" idag, den handlar om en mamma som får veta att hon själv och båda sina söner bär på en dödlig ämnesomsättningssukdom. Det är X-kromosomen som drabbas och då hon som kvinna har två, så klarar hon sig, då det andra friska X:et räcker, men sönerna som bara har ett X gör inte det. Hon väljer att göra en provrörsbefruktning med utplockade ägg som inte bär på genen och som ska passa den yngsta sonens DNA. Då kan det nya friska barnet donera benmärg till Felix som ännu inte utvecklat symptom och göra honom frisk. Den äldsta sonen Mattias har redan utvecklat sjukdomen och kan dessvärre inte räddas.


Bild lånad av DN på Felix och hans lillasyster Emma som ska göra honom frisk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0