Folsyra är viktigt!

Provade att gå till jobbet idag, trodde att jag skulle bli symptomfri när jag höjde kortisonet, men säg den lycka som varar länge. Vid lunch började tröttheten och yrsel igen och det var bara att packa ihop och åka hem igen. Nu fick jag iaf med mig jobbdatorn hem, så jag kanske kan jobba hemifrån lite. Började känna att jag fick halsont igen och var rädd att halsflussen kommit tillbaka, även om jag fortfarande inte avslutat antibiotikakuren. Ringde doktorn och fick tid 15:40.

Har varit på vårdcentralen 5 ggr på två veckor, så dom kanske tycker jag är lite tjatig nu. :-) Tog flera prover och några fick jag svar på redan idag och dom var normala. Ingen halsfluss, snabbsänkan, blodsocker var bra. Däremot ska det bli spännande att se vad folsyra och B12-proverna visar, det tar några dagar. För 10 år sen hade jag liknande symptom, var oerhört trött och yr och tappade hår så att jag fick kala fläckar. Det visade sig att jag hade folsyrabrist, vilket mest drabbar personer i u-länder, anorektiker eller vegetarianer. Jag ingick inte i någon grupp, men vet att jag inte är så bra på att äta vitaminrik kost.

Livsmedelsverket rekommenderar att fertila kvinnor ska få i sig 300-400 mikrogramfolsyra per dag. Mina prover visade att jag hade endast 52. Inte så konstigt att jag mådde dåligt då! Fick äta Folacintabletter och ta väldigt höga doser i början. Då reagerade kroppen negativt, då det var en väldigt omställning, men sen gick det över och jag blev normal. När jag ätit medicinen och tog nya prover efter 3 månader, så hade jag 1200 mikrogram, rätt stor skillnad från 52. Man ska helst inte ha mer än 800 i dagsintag, men det får man oftast inte om man inte äter receptbelagda tillskott. 

Min läkare trodde att min trötthet och yrsel nu beror på att dom har mixtrat med min kortisonbehandling lite för mycket och att det är en biverkning. Det låter ju rimligt och tyvärr har det varit lite för många läkare inblandat som har tyckt till om dosering och att det har gått upp och ner. Nu har jag äntligen fått en remiss till endikrinologen och hoppas att min sköldkörtelinflammation försvinner en gång för alla.

På tal om sjukvård, idag fick jag kallelse att operera bort min ganglion också, den 26 augusti. Det har också dykt upp ganglion nr 2 på samma hand i handflatan och den stör mig när jag kör bil. Den ömmar när jag håller i ratten och vill helst att dom tar båda på samma gång, men troligtvis går inte det. Den är inte lika stor och min doktor sa att man kan prova att spruta kortison (min favvormedicin :-)) i den så kanske den försvinner. Opererade ju mig för knölen uppe på handen för två år sen, men den kom tillbaka. Sen försvann den igen efter ett yogapass, jag avbokade operation, men skiten dök upp igen. Kanske får tillbaka den igen, operation är ingen garanti, men den här gången ska det gipsasoch hoppas det hjälper, annars ger jag upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0